خبر را در صفحه اصلی ببینید
خبر را چاپ کنید
17/08/30 21:56
شناسه خبر : 696

نامه تشکیلات گاموح به خانم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در خصوص آئین نامه جدید نژادپرستانه وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

نامه تشکیلات گاموح به خانم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در خصوص آئین نامه جدید نژادپرستانه وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران سرکار خانم عاصمه جهانگیر با سلام و احترام این نامه در رابطه با اعمال سیاست های یکسان سازی زبانی و فرهنگی حکومت و دولت ایران، جهت […] ...

نامه تشکیلات گاموح به خانم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در خصوص آئین نامه جدید نژادپرستانه وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

سرکار خانم عاصمه جهانگیر

با سلام و احترام

این نامه در رابطه با اعمال سیاست های یکسان سازی زبانی و فرهنگی حکومت و دولت ایران، جهت آگاهی بیشتر شما از روند این پروسه ضد بشری و نژادپرستانه از طرف تشکیلات گاموح نوشته می شود.

در روزهای اخیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش در ایران برای شرایط استخدام معلمان آئین نامه و قوانین جدیدی را به اجرا گذاشته اند که نمود آشکار نژادپرستی در این کشور می باشد. براساس این بیانیه جدید وزارت آموزش و پرورش که اقدام به انتشار ضوابط و شرایط لازم برای استخدام معلمین کرده ، داشتن لهجه متعلق به زبان های دیگر در کنار بیماری های صعب العلاج و بیماران کلیوی، مشکلات تنفسی و…از مواردی است که مانع استخدام معلمان در این وزارتخانه می شود.

همانطور که مستحضرید اکثریت غالب جمعیت ایران را ملل غیر فارس تشکیل می دهند.با این روند اکثر آنان،علی الخصوص جمعیت 35 میلیون نفری تورک آذربایجان مشمول این قانون نژادپرستانه می شوند.علاوه بر این آئین نامه جدید وزارت آموزش و پرورش نوعی کودتا بر علیه مفاد سند 2030 یونسکو هم تلقی می شود.با وضع موجود،اکثریت معلمان در حین خدمت در زیر تیغ نامرئی تحقیرها قرار گرفته و برای ایفای وظیفه خود دچار اختلالات رفتاری و اجتماعی خواهند شد چرا که اکثر آنان دارای لهجه و متعلق به فرهنگ و زبان غیر فارس می باشند.
ایران کشوری کثیرالملله می باشد وتنوع زبانی در این کشور امری بدیهی می باشد و به تبع آن،داشتن لهجه در چنین کشوری امری کاملا عادی است .حرکت بیداری ملی آزربایجان جنوبی (گاموح) از بدو تاسیسش همواره به عنوان یک تشکل صلح طلب و حقوق بشری در راستای احقاق حقوق ملت ترک ساکن ایران قدم برداشته و تلاش کرده بی عدالتی ها و تبعیض های اعمال شده از طرف رژیم تهران بر ملت تورک آذربایجان جنوبی را در مجامع بین المللی و حقوق بشری منعکس نماید.

تشکیلات گاموح در راستای حل مشکلات ملی و منطقه ای ملت تورک آزربایجان و در جهت توسعه دموکراسی برای همه ملتها تلاش می کند. لذا سیاست نژادپرستانه دولت ایران علیه ملت تورک آزربایجان را محکوم می نماییم و خانم عاصمه جهانگیر که ذات فعالیتشان دفاع از حقوق ملل مورد تعرض قرار گرفته می باشد، در خواست می کنیم در راستای رفع سایه نژادپرستی از سر ملت تورک آزربایجان و دیگر ملل تحت ستم در ایران،اقدامات ایجابی و الزامی را به اجرا بگذارند.

با تشکر

حرکت بیداری مللی آزربایجان جنوبی (گاموح)

27.08.2017